maandag 29 april 2013

zaterdag 27 april - Foncebadón - Ponferrada

Gisterenavond met 22 man aangeschoven voor één enorme pan Paella, in het gezelschap 3 Hollanders, 2 Amerikaanse koppels en een Ierse professor. Met deze professor ben ik vandaag onderweg geweest, hij heeft me geboeid met een uiteenzetting over de Gaelic-taal, waarvan je resten terugvindt in verschillende delen van Europa. Deze Ier bleek ook de grote ambiancemaker te zijn toen het hele gezelschap na het eten begon te zingen, onder leiding van de herbergier met z'n gitaar en zelf gebricoleerde saxofoon. Het werd de gezelligste avond tot op heden, gevolgd door de beste nacht (goed geslapen)!.

Opgestaan en goed ontbeten: brood, yoghurt, fruit, thee, pindakaas en choco - zeer uitgebreid! Vanmorgen bij -5° om 7u45 vertrokken naar het Cruz de Ferro, een belangrijke bestemming tijdens deze tocht.

Temidden van zo'n 30m² achtergelaten stenen staat een hoge houten paal, met daarop een ijzeren kruis. Ik heb me daar laten fotograferen door een koppel uit Vermont, deze foto's volgen nog! Ik heb m'n steen kunnen achterlaten - May, ook die van u, en de betekenis die je eraan gaf, ligt ook mooi bij den hoop!
Het was een zeer aangrijpend moment, de mooiste dag qua emoties. Daarnaast was het ook de koudste dag, een van de meest sportieve (op- en neer doorheen de heuvels) en een dag met super-ontmoetingen.



Na 29km ben ik om 15u30 aangekomen in Ponferrada. Een steen hier aan de herberg vertelt ons dat we nog 202,5km te gaan hebben tot in Santiago. Een spanjaard legde me onderweg uit dat de extra lus via Finistere en Muxia een zestal dagen in beslag neemt, dus dat zal net haalbaar zijn in m'n huidige planning. Hier in het oude Ponferrada een oude tempeliersburcht bezocht - mooie, boeiende stad.

Morgen terug vroeg op en dan passeer ik Villafranca del Bierzo, het 'kleine Santiago'!

Voor mijn petekind Els ...Een heel fijne 30ste verjaardag toegewenst...de kussen kom ik zelf wel geven ergens in de tweede helft van de maand mei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten