zaterdag 27 april 2013

vrijdag 26 april: Astorga - Foncebadón



Met 28km heb ik een rustige stapdag achter de rug. Vanmorgen genoten van een heerlijke chocolade met koffiekoek en een bezoek gebracht aan de gothische kathedraal.

Om 9u45 de tocht aangevat vanuit Astorga (899m) en om 16u15 aangekomen in Foncebadón (1420m). De hele dag was zonnig, nooit werd het te heet. Onderweg verschillende mooie dorpjes tegengekomen. Rond 13u30 door Rabanal del Camino (1162m) getrokken, hier leeft het volk van de Camino, er zijn zeker een stuk of 10 albuergues.
De mede-compostella-gangers van de dag: een Nederlands koppel uit Alphen aan de Rijn en twee kleine, joviale jongedames (uit Peru en de Filipijnen). Onderweg vijf salamanders gezien, in alle formaten en een tiental koekoeks gehoord (en er ook een gezien in een ingepalmde nest).

In Foncebadón verblijf ik voor het eerst in een parochiale herberg, op een zolder met 15 personen. Ieder van ons ligt op de zoldervloer en een matras van 30cm. Het dorp zelf oogt verlaten, maar wordt stilaan heropgebouwd met steun vanuit de Europese Gemeenschap, dit in functie van de Camino.

Dadelijk schuif ik aan voor het avondmaal, paella. Morgenvroeg is er voor het vertrek een yoga-sessie. Daarna komt het ontbijt, dus denk ik pas tegen 10u op tocht te vertrekken. Morgen een belangrijke symbolische etappe: na een uurtje wandelen zal ik aankomen bij het Cruz de Ferro, waar ik mijn steen en die van May zal neerleggen.

1 opmerking:

  1. Bernadette en Leon28 april 2013 om 05:34

    Goed bezig Dirck,
    al flink over halfweg.
    Doe zo voort en geniet ervan.
    Groeten,
    Bernadette en Leon

    BeantwoordenVerwijderen