vrijdag 3 mei 2013

3 mei 2013 - aankomst in Santiago de Compostela

Vanmorgen om 8u30 vertrokken voor de laatste kilometers, op 't gemak met de zon in de rug. Tot een uur of 10 genieten van de laatste grindwegen, om dan in de voorstad toe te komen. Aan 't wandelen over asfaltwegen zie ik voor 't eerst meeuwen op deze tocht. Ik nader dus ook de kust, en vlak voor ik het doel -de kathedraal- bereik, word ik al gewezen op m'n volgende halte: Finistere (stadje aan de kust)!
Bij het binnenwandelen wil ik een foto bij het bord dat aangeeft dat je toekomt in Santiago - om een idee te geven van de drukte: het duurt een kwartier voor ik dit kan doen…
Een massa reisbussen hier - toeristen, scholen,… de stappers van de camino verdwijnen in de mensenzee. Om 11u30 word ik in de kathedraal als ‘peregrino’ aangesproken door pastores Rodriguez-Gonzales, zij zorgt voor een plaatsje in de hoofdbeuk zodat ik de pelgrimsmis goed kan volgen, deze mis wordt voorgegaan door zes pastoors en de kathedraal zit afgeladen vol.


Ik verblijf aan het Plaza Gallica, centraal in Santiago, vlak aan het park. Vanmiddag bij het pelgrimsbureau gepasseerd, waar de getuigschriften worden toegekend. In het latijn staat genoteerd dat ik, Didericum Haest, pelgrim van de heilige Jacobus, vandaag mijn tocht heb volbracht. Dit hoogtepunt van de reis zorgt voor een krop in de keel. Een kopie moet ik bezorgen aan het Vlaams genootschap van pelgrimsgangers, zij archiveren dit zodat mijn tocht vereeuwigd wordt.


't is officieel !

Daarna de reis naar huis voorbereid: te voet naar het busstation van Santiago, dat ligt buiten de stad waardoor ik een extra wandeling van 1,5u heb gemaakt. Een ticket naar Antwerpen geboekt en vervolgens teruggekeerd naar het centrum, met de bus deze keer (25 minuten). Mezelf verfrist op het appartement, door het park gewandeld (’t is hier kermis, zeer veel volk!) en een restaurantje gezocht. 
Toegekomen in restaurant 'El RĂ¡pido', zeer toepasselijk voor een 'Haest'. Op het rustige terras een heerlijke maaltijd gehad: Gallico (traditionele soep), langoustines, en een kaasplank als dessert - dit alles met een goede fles Rioja erbij. uiteindelijk rond 21u30 in bed gekropen, morgen wordt de tocht voortgezet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten